​
13-15 NOVEMBER, Röda Sten Konsthall, 1 Röda Sten
MINIFESTIVAL RÖDA STEN
Levande musik i samarbete med Röda Sten presenterar tre konceptuella ljudverk som rör sig i gränslandet mellan performance och ljudkonst.
Röda Stens Konsthall i kombination med verkens utformning möjliggör att besökare kan röra sig i rummet, omslutna av verken, med distans till andra lyssnare. I samarbete med Röda Stens restaurang tar vi fram ett koncept för förtäring i Konsthallen inom ramen för de rekommendationer som gäller från FHM.
Läs mer ...
​
----------------------------------------------------
​
​
​
​
PROGRAM
VÅREN 2021
​
ATALANTE
MUSIC WEEK:
​
Levande Musik hälsar välkommen till en festival på Atalante 23-27/3. Vi passar på att under rådande omständigheter presentera några av våra fantastiska lokala konstnärer.
Eftersom vi fortfarande inte kan ha konserter med publik så kommer alla konserter i Mars och April att filmas och spelas in utan publik. Konsertfilmerna visar vi sedan digitalt. Snart kommer mer information om var och när en kan titta/lyssna. Så håll utkik på facebook och hemsida!
​
23 MARS kl 19.00, ATALANTE, Övre Husargatan 1
HUR LÅTER EN BOK? - Gothenburg Combo
​
Hur låter Robinson Kruse av Daniel Defoe i toner? Hur låter Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien? Och hur klingar Yoko Ono, Edith Södergran och Karin Boyes texter översatta till musikens språk?
Följ med GothenburgCombo på musikaliska vandringar längs bokryggarna….
​
Inför den här konserten gav vi ett axplock av Svenska namnkunniga kompositörer inom fälten konstmusik, improvisation och jazz ett ”enkelt” uppdrag. Hur låter din Favoritbok? På denna konsert spelar The Gothenburg Combo musik som bla. Georg Riedel, Nina de Heney, Max Käck, Anne Pajunen, David Stackenäs, Ann-Sofi Söderqvist skapat utifrån uppdraget. Det blir också ett utdrag ur The Gothenburg Combos egna kritikerhyllade skiva "Seascapes", inspirerad av Jules Vernes "En Världsomsegling Under Havet".
​
The Gothenburg Combo består av gitarristerna David Hansson och Thomas Hansy . Duon har med sitt enastående musikaliska samspel och starka scennärvaro rönt stor uppmärksamhet långt utanför Sveriges gränser. Med flertalet turnéer i Sydamerika, USA, Kina och Europa bakom sig är The Gothenburg Combo idag en av Sveriges mest aktiva ensembler internationellt och nationellt.
Denna konsert filmas och spelas in utan publik. Mer info kommer snart!
​
----------------------------------------------------
​
​
​
​
23/3 kl 19.00 GOTHENBURG COMBO
​
26 MARS kl 19.00, ATALANTE, Övre Husargatan 1
PAIN SOUP
THE ROSEHIPS
undersöker för närvarande verk av författaren, poeten, dramatikern och feministen Gertrude Stein. På sitt egna interdisciplinära sätt, presenterar dom en amerikansk avant-garde kultur som sällan ses eller hörs i Sverige, eller finns representerad i andra delar av världen. Steins texter refererar ofta till dess rytm och musikalitet, snarare än till dess konventionella innehåll, vilket tilltalar The Rosehips, och som dom gärna relaterar till i deras arbete med performance, text och musik.
​
Michele Collins - röst, performance / Anna Gustavsson - slagverk, elektronik, performance
​
PRESSKONFERENSEN besudlas av ögonskador
UNAUSSPRECHLICHEN KULTEN
är en Göteborgsbaserad duo bestående av författaren och elektronmusikern Pär Thörn och industrimusikern och översättaren Jean Fatal. Deras musikaliska uttryck blandar litterära inslag med elektroakustik och klassisk industri.
I stycket "Presskonferensen besudlas av ögonskador" kombineras fältinspelningar från ett bygge i Högsbo med sinustoner, uppbyggliga samplingar, gläfsande ljudpoesi och fragmenterade syntdrones.
Pär Thörn arbetar huvudsakligen med surrealistisk poesi, fanzines och schizo-paranoida ljudcollage. .
Jean Fatal är främst känd som sångare i postpunkbandet Dödens lammungar. Idag är han även verksam som konkret-industriell solomusiker
​
----------------------------------------------------
​
​
​
​
26/3 kl 19.00 PAIN SOUP
​
​
27 MARS, Atalante, Övre Husargatan 1
2 X SOLO: JOHANNES NÄSTESJÖ, ANNE PAJUNEN
​
JOHANNES NÄSTESJÖ – Kontrabas
seals IV (Henrik Denerin) och improvisation
Johannes Nästesjö har sedan 20 år varit aktiv inom scenerna för modern jazz, impro och nutida klassisk musik och har turnerat flitigt i Europa, Amerika, Afrika och Asien och medverkat på 38 skivor. Just solospel, främst inom improvisationsmusiken, är Johannes hjärteprojekt. Hans första soloskiva Rooftop Promenade släpptes 2016 och uppföljaren Bier Bass utkommer i år. Han bedriver även konstnärlig forskning (Advanced Post Graduate Diploma) på Rytmiske Musikkonservatorium i Köpenhamn.
Since 20 years Johannes has been working within the genres of modern jazz, improvised and contemporary music. He has toured frequently in Europe, America, Africa and Asia and appeared on 38 recordings. Solo performances, especially within the impro genre, have become the pet project for Johannes and his specialty. His first solo recording Rooftop Promenade was released in 2016 and his second album Bier Bass will be released this year. He also conducts artistic research (Advanced Post Graduate Diploma) at the Rhythmic Music Conservatory in Copenhagen.
​
​
ANNE PAJUNEN - röst, elektronik, objekt
Ett solo. I tre vaga delar. (En produktkatalog, en vänskaplig insats och en lucka.)
Ett meddelande skickades till några vänner. Ett elektroniskt fakturasystem krävde numrerade artiklar.
Och så en tredje del.
Anne Pajunen har under mer än 25 år arbetat med nyskapande scenkonst. Repertoaren omfattar, förutom de egna verken, många 1900- och nutida vokalverk. Det är dock främst iscensättningarna och de platsspecifika performanceverken som blivit hennes signum. Med röst, liveelektroniska instrument, video och diverse objekt skapas föreställningar som ofta tar hela rummet i besittning.
A solo effort. Vaguely in three parts. (A product catalogue, a friendly effort, and a gap.)
A message was sent to a number of friends. A recent experience of an electronic invoice system. And then there will be a third part.
For more than 25 years Anne Pajunen has worked with innovative music drama. In addition to her own works her repertoire includes many 1900s and contemporary vocal works. The space and the live situation specifically play an important role in her works. With voice, live electronic instruments and various objects she creates performances that often take possession of the entire room.
​
----------------------------------------------------
​
​
​
​
27/3 kl 17.00 2 X SOLO
MAJ - SEPTEMBER 2021
CITY COMPOSING
Som en del av Göteborgs 400-års firande!
City Composing är ett projekt initierat av Hara Alonso, pianist och kompositör. Hon samarbetar med Johan Svensson och ensemble Mimitabu i Göteborg och projektet är en del av Göteborgs 400 års firande. Levande musik arrangerar den slutliga konserten i Hagakyrkan den 18:e september.
Projektet går ut på att låta Göteborgs medborgare bli en del av skapandet av ett nytt musikverk. Från maj till september 2021 kan alla och envar gå in på en specialdesignad plattform och skriva sina egna noter, bilder, texter etc. Materialet samlas in och arrangeras/komponeras till ett nytt verk av Hara Alonso och Johan Svensson. Flyers och info kommer att finnas på stadens bibliotek, kulturskolor och andra offentliga platser.
Under ett residens från 13:e-18:e september kommer ensemble Mimitabu repetera och ha en öppen workshop i Göteborg. Konserten äger sedan rum den 18:e september kl 19:00 i Hagakyrkan.
För att medverka med noter, bilder, texter etc. Besök webplatsen https://citycomposinggothenburg.com
HARA ALONSO
Hara Alonso är pianist och kompositör baserad i Stockholm men utbildad i Spanien och Finland. Med bakgrund i den klassiska musik rör hon sig idag inom experimentella musikaliska former där akustiskt, elektronisk samsas med dans och interaktiva verk. Hon har presenterats på flera festivaler såsom Sound of Stockholm (Sverige), Biennale de Musique en Scène (Lyon, Frankrike), S.T.R.E.A.M. Festival (Hamburg, Tyskland), Experimental Sound Gallery (Sant Petersburg, Ryssland) eller Keroxen Festival (Teneriffa, Spanien).
JOHAN SVENSSON
Johan Svensson (f. 1983) är en tonsättare som är aktiv inom både den akustiska och den elektroniska musiken. Med en lika stor konstnärlig som teknisk ingång i kompositionsarbetet utforskar han alternativa sätt att producera ljud med elektroniska medel. Hans nuvarande fokus är att konstruera ljudskapande elektromekaniska apparater samt utforska olika relationer mellan musiker och maskin som kan uppstå i en livesituation. Flera av hans verk har en konceptuell utgångspunkt och är skrivna för en kombination av instrumentalister och elektroniska ljudkällor. Dessutom är visuella element, såsom ljus och koordinerade rörelser, material som han ofta arbetar med i sin musik. Svensson är konstnärlig ledare och en av grundarna av ensemblen Mimitabu samt programansvarig för Kalvfestivalen.
​
Konsert med
MIMITABU
18 SEPTEMBER kl 19:00, HAGAKYRKAN
​